tisdag 27 maj 2014

Hat och gröna äpplen får en på fall

Det är en speciellt...jobbig tid just nu...
Sommaren har kommit och allt gröna bara sprakar där ute.
Solen tycks aldrig vilja gå ner
Barnen vill inte gå och lägga sig... Varför ska man sova när solen fortfarande är uppe?
Försök motivera det för mina två "pre-tonåringar" här hemma.
Skoldag imorgon...fungerar absolut inte!
Bråk-Åke är sjuk så han hävdar med bestämdhet att han minsann inte behöver gå och lägga sig.
Men så ser jag två trötta killar segna ner i soffan. Tänderna är redan borstade och klockan är 20. Bra tid! Jippi egentid = dvs pluggtid till Ikka!
Försöker skynda på insomnandet genom att locka med en saga, men båda är för trötta för att orka lyssna. Vill sitta och mysa lite istället i soffan. Klart mamman hoppar ner mellan dom i soffan. På Tvn visas inget barnvänligt, men så zappar jag förbi sjuan... Där syns polisbilar och brandkåren... De nästan halvdöa killarna mumlar att de vill se polisen... Så ligger vi där under täcket i soffan och tittar på polisen som jagar förrymda kossor i Strömstad...ögonlocken blir tyngre och tyngre..
Men plötsligt, när reklamen bara stormar in i vårt TV-rum vaknar det båda killarna till liv. Och med liv menar jag LIV!!!
Nu ska det nämligen byggas lego-polisbilar och lego-brandbilar! Osams blir de med
Jösses, vad hände???
Aldrig mer poliser innan läggdags, det är dagens läxa!
Äntligen efter två timmar kommer den efterlängtade mannen!
Småkillarna kryper upp hos honom, mamman är hatad just nu för att hon vill att små killar ska sluta leka och sova... Hatar!! Hårda ord från en 3-åring...
Så jag smet ut i köket! Sockerabstinens som heter duga... Tusan vad godissugen jag blev! (Har ju startat ett försök att lägga av med allt socker...igen...) Så jag kokade ihop lite havregryn, sirap, mjöl och smör i en kastrull.
Med kastrullen i högsta hugg intog jag datorn och förberedelserna inför morgondagens skolprestation.
Tror ni det var så gott som jag hade trott?
Näpp! Två skedar sen åkte skiten i slasken!
Såg ett grönt äpple locka förföriskt från fruktfatet!
Ja men det är ju nyttigt!
Så några stora tuggor på det... och då... känner jag halsen börja svälla... Avgrundsljud för att stilla klådan i strupen utstöttes... halsen började klia...
Dagens andra läxa blev: Ät inte gröna äpplen!
Men i med lite allergimedicin och nu är allt som vanligt igen!
Lite klotter på pappret och jag är redo för redovisningen imorgon...eller inte!
Hur som, snart... två veckor bara...sen blir det ledigt!
Och imorgon ska jag springa!! Första löparturen efter Varvet! Och jag längtar faktiskt!
Så toooookigt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag återkommer snart med svar! :)