tisdag 17 juni 2014

Ägga inte upp dig Uggla


Tänkte att jag skulle presentera mitt hönshus idag!
Det vill säga mitt, lilla hönshus...
Om ni frågar mannen så tycker han nog att det är hela vårt hus som är ett enda stor hönshus, med mig som kacklande ledarhöna...
Han skulle nog, om han kunde tillägna denna låt till mig...



Men nog om mig nu...
Här har vi några av våra dagsaktuella hönskräk:
Detta är Fisan med sina 3 kycklingar. Idag är dom 2 veckor gamla. Det blev fler kycklingar...men som tyvärr inte klarade av de första dygnen utanför äggen :(


Detta är vår första lilla kyckling "Pip". Inte alls lika söt längre... men växer och blir större och större. Som tur är verkar det vara en höna! Pip hade ett syskon med...som somnade in i mina händer :( Vet inte vad som hände där...plötslig blev den lilla kycklingen så svag...
Nu har vi alltså "Bosse"  - the tupp! "Voltix" - den elaka svarta tuppen, och så våra fyra kycklingar, och 9 hönor. Man skulle kunna tycka att det skulle räcka där...och ja, det tycker nog jag med... Men inte våra hönor...
Här ligger "Hockyfrillan" och tjurar (utan ägg i ett rede..) där har hon legat i några veckor nu...


Här har vi "Superfina Silver Sara". Hon har bytt ruvplats i några veckor. Ett tag låg hon på fyra ägg...men de övergav hon och nu ligger hon här och tjurar...utan ägg, tror jag...


Sen har vi "Pinglan" hon har tagit över den stora ormgropen...


Det är den där gropen som jag är lite orolig över... Det verkar inte hända så mycket i den... Det borde varar dags för kläckning där... "Pinglan" tog en liten tur ut i hönsgården så jag passade på att fota och att känna på äggen...de är varma... Vill inte ta bort några ägg heller, utifall det är nån lite kyckling på gång i dom... Så några semesterplaner är inte att tänka på... Kan ju inte lämna hönsfarmen...

Det har blivit dåligt med ägg för vår del nu...Alla tycks samlas i ormgropen... Men så hittade jag äntligen två i det tomma redet


Man måste ju tänka på buisnessen ju! Om inte annats å kanske man skulle kunna börja sälja hönsskit med... ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag återkommer snart med svar! :)