tisdag 1 januari 2013

Nyårskrönika

Det är på sin plats, så här år, att göra en tillbakablick på året som gått och blicka fram mot det nya årets möjligheter. Så här kommer en sammanfattning om

2012
Det var ett tufft år med många utmaningar och prövningar!
* Jag har inte så många vänner nära mig, tyvärr, och trots detta gjorde jag en "utrensning" av "vänner" som tog alldeles för mycket energi av mig. Det är så svårt att hitta nya vänner här (men det finns någon speciell som jag är så tacksam över, utan henne skulle allt vara ett mörker! Tack H!) och jag har inte gjort någon hemlighet av hur mycket jag vill härifrån och hur mycket jag saknar mina kära kära vänner som bor alldeles för långt borta...
* Vi reste till Alanya för en härlig semestervecka. Några dagar fick vi innan min älskade Alfred blev så sjuk och fick tillbringa resterande av semestern på sjukhus... Det var en mycket traumatisk upplevelse och han är ännu inte återställd.
* 6 kg ner på vågen (rester efter sista graviditeten) och min regelbundna träning gjorde det enkelt att bibehålla den. Träningen har även lett till att värken i mina inflammatoriska leder har minskat en aning. Jag har inte haft lika många smärtsamma skov som åren innan.
* En läkare tog mig på allvar och mitt knä opererades. 6 veckor senare sprang jag mitt första lopp: Lidingötjejlopp! Jag fick blodad tand och pajade min stortånagel...
* Vi gjorde ett impulsköp - Husbilen! Blev mycket extraarbete och utmaningar med den! Ja, ni minns väl min hysteriska man, eller? Men den gav oss även mycket glädje och frihet!
* Bästa nöjesminnet är Tomas Ledins Jubileumskonsert hemma i Sandviken!
* Min "karriär" tog lite nya vändningar. Min del i företaget gick inget vidare. Det fanns helt enkelt inte tid till det. Men för min kollega blev det tvärt om, kul! Jag fick däremot, lite oväntat som på ett banaskal, jobb på Systembolaget tack vare min kära granne, och det var ett lyft! Framförallt ekonomiskt, men även själsligt och psykiskt! Nya härliga medarbetare som gör en glad, och få jobba med något som jag alltid varit intresserad av, nämligen mat och vin (galen gammal kock som man är!)
* Började studierna igen efter mammaledigheten, men det kändes inget vidare... Så det blev förlängt studieuppehåll från Arbetsterapeutprogrammet. Däremot så läste jag Stressfysiologi 15-30hp bara för att jag tyckte det var intressant.


* Jag klippte av mig luggen, och har ännu inte vant mig...

Så står vi nu inför nya utmanhingar. 2013 är här! Världen gick inte under som det utlovades från flera håll under 2012. Det var väl tur!
Här kommer mina mål för 2013
* Lära mig valla skidor
* Springa/åka skidor 10 mil innan den 30 januari
* Fullfölja Tjejklassikern: 9 februari Kristinaloppet 30 km längdskidor. Därefter Tjejvättern 10 mil cykel och 1000 m simning Vansbrosimmet.
* Testa en nya tävlingsform: Delta i Tjörn Triathlon i augusti!
* Planerade löplopp: Vårruset, Tjejmilen, Lidingöloppet
* Träning:
- 40 gruppträningspass
- 100 mil löpning
- 50 mil cykel
- 5 km simning
- 100 pass hemmagymmet

* Andra hälsomål: Vara ute mer! Få massage en gång per månad! Använda tandtråd minst 6 dagar i veckan!
* Mat: få ordning på min läckande tarm! Minska ner gluten och socker framförallt!
* Resor:
- Stockholms weekend med mannen i februari
- Åka till New York
- Husbil till Skottland alt Karlskrona...
- Sol och bad över jul och nyår
* I hemmet: Utrensning! Hälften bort! Sälj, släng, ge bort! Konsumtionsstopp! Vi har det vi behöver, men jag måste bara skaffa mig nya termobyxor och en bikini, det är allt. Vi ska spara våra resurser, och jag önskar mig ett hönshus och en varmkompost!
* Karriärsmässigt: Satsa mer på företaget! Är ju nybliven försäljare åt Icelandic Herbs och det blir en spännande utmaning! Fortsatt studieuppehåll på AT-programmet men har andra högskoleplaner på gång! Har kommit in men det sista urvalet offentliggörs imorgon, så jag berättar mer om det senare!
* Satsa på mina drömmar! Ny kamera som jag måste lära mig! En fotoblogg vore ju kul! Kanske med en Matutmaning som tema... spånar lite på detta! Sen ska jag försöka träffa lite nya vänner... som berikar mitt liv och ger tillbaka... inte tar energi!

Jag tror inte detta är helt orimligt... Nu har jag fått ner det på pränt så nu är det bara att satsa, och ni är mina vittnen!!
Wish me luck!

Har du några drömmar du vill uppfylla i år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar! Jag återkommer snart med svar! :)