tisdag 15 januari 2013

Bambi och tandemskidor!

Dagens status: Jag har ont i mitt vänstra öra, träningsvärk och det snöar ute!

9 km längdåkning blev det! Roligt var det med svårt... Det här med rätt teknik är inte det lättaste.
Armarna tog styrk först och det är inte förrän idag som jag orkar lyfta dom så pass att jag kan skriva på datorn... ;D

Förväntansfull, det här blir ju en enkel match...6 varv i 4,5 km spår. Fixar jag väl lätt idag...var min tanke när denna bilden togs...

En till som är laddad! Kompanjonen! Utrustningen är det allra senaste i utrustningsväg...

Min utrustning ser lite modernare ut...Hoppas det hjälper!
 Kompanjonen och jag tog beslutet att vallning är bara för "amatörer". Vi kör ett varv i spåret först innan vi vallar... Men först skulle ju skidorna på... Kompanjonen fick problem...
Tur att svärsonen fanns till hands...
Det var två "Bambi" (tänk på hal is...så ser ni nog bilden framför er!) som drog iväg. Efter 200 meter var mjölksyran i armarna ett faktum... Hur i hela friden ska detta gå?? Men vi tuffade vidare uppför, saxandes, och det var inte bakhalt. Skönt!
Det var många som åkte längdskidor på detta "Pay and Ski" i Nässjö, denna söndag. Antar att det var Vasaloppsträning för de allra flesta...så var det vi då...Bambi... Spåret avslutades med en rejäl nedförbacke... till min stora fasa... Jag är ju en sån där slalomtjej egentligen, som är van att pjäxorna sitter som gjutna och att skidorna går lätt att svänga... Det gör de inte på längdskidor, kan jag upplysa... Om man sen inte har åkt på en si så där 25 år, underlättar inte... Puttade ner kompanjonen för backen först, så att jag i lugn och ro kunde samla mig och fatta mod... Sen bar det i väg! Vinden ven och jag kände adrenaliet, det gick snabbare och snabbare...helt plötsligt dök hon upp där i spåret framför mig, kompanjonen... "-Nu kommer jag!", skrek jag för att varna henne. "-Men ur spår då!", skrek hon tillbaka. "-Jag vet inte hur man gör!", svarade jag...sen åkte jag upp med mina skidor bak på hennes skidor och puttade på hennes fart... Tandemskidor! En sportig gubbe körde förbi oss i andra spåret och jag tror att han höll på att åka helt åt pipsvängen när han såg/hörde oss... Han stannade nedanför backen, där han och några till hade vänt blickarna uppåt...mot det där skrikande kaoset som var på väg ner...
Vi bestämde oss för en fikapaus tillsammans med de pulkaåkande killarna...

Bara kolla börsen...DI...och fejjan...

Bara uppdatera statusen och kolla wordfeud...
Sen var det dags för 4,5 km till. Gäller ju att passa på! Trötta...var bara förnamnet! Kompanjonen vurpade och fick rumpan blå! Jag åkte först ner för backen... Det gick bra!
Antar att jag förvirrade en hel del sportfånar denna dag! På skidorna fanns 2 startnummer från Vasaloppet 2008 och 2011 (borde ju inge respekt!) Jag hade min fina Tjejklassiker-mössa på mig! Snygg utrustning! Så min "norrländska" dialekt (borde ju kunna åka bra när man är från norrland ju!) Men sen så frös jag så jag behöll Ullaredsjackan på (inte direkt den sportigaste precis) ... Sen så var det det där med tekniken (eller rättare sagt avsaknaden av den...)...och farten (det gick sakta i spåret)...och mjölksyran...
Men roligt var det!
Nu snöar det äntligen här hemma med! Hoppas jag kan göra eget spår och träna så där anonymt och utan publik...så jag får upp farten och förbättrar tekniken. Siktar på att köra Kristinaloppet 30 km på 3 timmar och 15 minuter. Kan det fungera... I söndags blev det 9 km på 1,5 timmar...
Det sista som överger en är hoppet!

.

1 kommentar:

  1. förklara förmig varför jag inte tar mig råd att köpa skidor!? jag blir så sugen när du åker :)

    SvaraRadera

Tack för din kommentar! Jag återkommer snart med svar! :)